fredag 2 december 2011

Stjärnfamiljen

Jag skriver sällan om att jag är ensamstående och singel, jag pratar inte heller så ofta om det. Ibland är det tråkigt att vara ensam mamma, men hellre det än en relation där jag får lägga viktiga delar av mig på hyllan, relationer vissnar av för många kompromisser.

Jag tänker att vi är en annorlunda familj, jag och Hampus, med mina snälla föräldrar på 300 meters avstånd, och Henrik, Hampus pappa 10 minuters bilväg bort. Just nu är H & H på Badhuset och om ett tag ses vi. (Och så har vi min syster med sambo, Hampus farbror och farfar med fru i Stockholm. Hampus farmor bor i himlen).

Ibland funderar jag på hur det kunde bli såhär... Och varför många familjer möbleras om. För mig handlade det mycket om att säga goodbye till kärnfamiljen, släppa kontrollen om hur det ska vara när man är medelålders. Jag hade tänkt mig att få ett andra barn före H var fem, men det blev inte alls så...

Livet hade en annan plan, jag hade glömt min kreativitet och en hel del andra saker om mig själv. Men jag började vaska inre guld och lyssna på mig mycket mer när jag blev själv. Det gjorde Henrik också, våra liv gick åt så olika håll, efter att ha vandrat bredvid varandra i 9 år. Vi blev dessutom tvingade till att bli starkare i oss själva.

Jag tror det finns något som väntar efter kärnfamiljlivet. Stjärnfamiljlivet, och vad det innebär får jag skriva om en annan gång, måste sticka och handla före Fredagsmyset!

Önskar Er en HÄRLIG HELG!

3 kommentarer:

Håkan Bergman sa...

Hej!

Det är så inrutat i vår vävnad att det ska vara kärnfamilj. Trots det lever fler och fler för sig själv. Jag vet inte vad vi söker. Kanske bara någon som förstår oss, när vi inte själv gör det?

(Hittade din blogg via Ulrika)

Må väl och ät gott,
Håkan

Erika Green sa...

Hej Håkan, kul att du hittade hit... Ja vad är det vi söker? Mer av oss själva. Om två själar i en relation utvecklas åt olika håll, då blir båda förvirrade, och kärleksmagneten tappar sin form, det är där det blir sprickor. Då kan det vara bra att vara själv ett tag och hitta mer av sig själv, mer kärlek till sig själv för att kunna dela den med en ny själ, mer likasinnad...

:-)

Erika Green sa...

en sak till, ja det var bra det du skrev om att hitta ngn som förstår när vi inte själva gör det.