söndag 17 juli 2011

En mammas bön

När Hampus var ett halvår (november 2005) hade vi en "Välkommen till livet-fest" med en ceremoni för Hampus. Vi sjöng, läste dikter och en medial vän till oss - Lasse Rydström - talade fint om vad han såg med Hampus och att vi alla är hans beskyddare. Vi berättade också varför Hampus heter Hampus Alfred Axel och varför min syster blev hans Gudmor, eller extra beskyddarinna ;-) Min mamma läste en dikt om att ha barnbarn, Henrik läste ur Profeten om barn och jag läste denna dikt som jag skrev själv. Vi sjöng även "Det gåtfulla folket". Det blev en rolig, fin och stämningsfull fest (som även  inkluderade trevliga gäster och supergod mat) och på något vis blev Hampus klarare, som om han fått en tydligare plats och form på jorden. Av kärlek.

Det lyser om dig
Du är så självklar
i din lilla värld
i ditt inre rum

Min bön och önskan
är att du genom livet
ska få behålla kontakten
till ditt inre rum
till det som alltid är du
och blomma fram därur

Det rum
där du får trygghet
och kärlek
styrka till att möta
livets med och motgångar

Ett rum
där du kan andas alla känslor
smälta intryck
och tänka klart
Där du blir stark
 och orkar vara svag

Ett rum
där du alltid vet
vem du är

på livets väg

Inga kommentarer: