onsdag 21 december 2011

Jul & ovillkorlig kärlek

Dan före dan före dan före dopparedan. Vi har faktiskt dopp i grytan på Julafton, men jag brukar hoppa över det sliskiga brödet och julskinkan. Jag äter inte gris, helst inte kött alls. Så jag brukar äta rester av julbordet som vi har på Lillejulafton.

Årets mörkaste dag idag, vaknade med snö på marken och det var julavslutning på Hampus skola i gymnastiksalen, stämningsfullt. Det värmde i hjärtat.

Julen kan innehålla många förväntningar; "Nu ska vi vara glada och ha det roligt". Den kan också vara kravlös och ovillkorlig, att vi får vara precis så som vi är, så känsliga, ledsna eller glada, det strålar kärlek hur som helst och vi vilar i våra hjärtan vad vi än känner. Frihet. Är det så? Hm... Min familj är supertrevlig och varm, men det finns en underton genom Julaftonsdagen "visst är det roligast om man är glad och trevlig". Och det är ju lite sant, för det är roligast om man är glad.

Den djupa glädjen infinner sig i tillåtandet, i det ovillkorliga, det var väl det som Jesus talade om. Jag tror jag ska gå i kyrkan på lördag och lyssna och sjunga, jag behöver en djup inre ro. I alla fall behöver jag alltid en lång Julaftonspromenad. Amen. Vad behöver du? Jag behöver också skratta, jag hoppas det blir en fin julafton. Och jag önskar dig en sådan härlig Jul !!!


Detta är min favoritängel som jag fick av min mormor när jag var liten
 

2 kommentarer:

Håkan Bergman sa...

Önskar dig en God Jul och Gott Nytt År. :-)

Erika Green sa...

Detsamma :-)