onsdag 9 november 2011

Jord

Det har varit intensivt den senaste 1½ veckan. Men idag är jag bara hemma och lugnar ner mig, andas i kravlös takt. Borrar in mig i det jordnära, enkla. Ibland måste jag tömma mig för att kunna se det vackra och det som är bra och värdefullt. Om jag är stressad eller full i mina sinnen då kan jag inte ta in min yttervärld på ett behagligt vis, då bli det STRESS och jag börjar tänka i tråkiga banor.

Mitt besök i Stockholm fick mig att minnas hus stressad jag kunde vara när jag bodde där och gick på Naprapathögskolan. Jag var med om tre cykelolyckor, bara det säger en del... Stockholm är överfullt för mig nuförtiden, jag blir rotlös. Tur att jag bor på Råå nu, där det bor lagom med folk som hinner le åt varandra. Inte alls så opersonligt som storstan, där nästan alla går förbi varandra. Eller stänger av. (Dock trivdes jag med att bo i Stockholm i 8 år, trots stressen, jag var så ung då. Sen fick jag nog, reste jorden runt och flyttade till Öland. Behoven förändras med åren.)

Min blogg har en tillfälligt Jord-profil, idag är det fokus jord och grogrund, konsten att ha en skön grund att vila på, där jag kan få ny energi. Vad har du för grogrund?

Livet är NU, konsten är att njuta av det. Jag blir olycklig om jag inte hinner det, om jag pressar mig, då blir jag splittrad. Kanske blir det omodernt att stressa i framtiden ?

2 kommentarer:

Ulrika Forsell sa...

Jaaa! Erika - jag tror verkligen att det bli både omodernt och omöjligt att stressa i framtiden. För då tappar vi så lätt bort oss själva. Jag känner såå igen mig i dina ord ( som vanligt:)) Min grogrund är min familj. Jag behöver frisk luft, natur, bra hemlagad mat och yoga för att må bra. Stillhet blandat med påfyllning utifrån. Jag väljer mina aktiviteter noga. Igår kväll var det glöggmys hos Kattis. Det fyllde på med adventskänsla och vackra saker. Balansen är viktigt för mig. kram fina du och tack för det du skriver <3 Keep on shining!

Erika Green sa...

Mmm precis Ulrika, familj, natur, god mat, yoga - tur att vi är vänner :-)

Och så ljus, mys och skratt. Kul att det var bra hos Kattis.

Kramis