torsdag 13 oktober 2011

Starka kvinnor & Trätolleromatik

Imorse vaknade jag med starka kvinnor på näthinnan efter att ha deltagit i Näringslivsdagarna i Helsingborg igår. Moderator var Trine Grönlund, jag blev så imponerad av henne. Hon inledde som om hon stod och talade i hennes vardagsrum, så avslappnat, inför 700-1000 personer. Med ett stort leende. Trine driver ZenTv och jobbar med TvWeb-produktion. Hon talade jättebra från hjärtat och hann säga att vi skapar magi tillsammans i detta business-sammanhang. 

Vackra Trine Grönlund

Evenemanget varade hela förmiddagen och det var både bra och mindre bra talare. De som berörde mig pratade inifrån och ut, med fina reflexioner. Medan de som fick mig att tänka på annat, de talade från hjärnan och vår historia.

"Man ska göra det man blir lycklig av, det som man älskar. Det som man vill bli älskad för. Det som man blir älskad för." Dagen bästa citat av Oscar Nordin :-)

Det var flera som talade om att arbeta ur mission. Krister Mossberg sa: Vision + hjärta = mission!

Tania Ellis talade otroligt bra om sociala affärstrender www.taniaellis.se

Ulrica Messing tryckte på att våga bryta mönster och gå sin egen väg, trots att man kan såra en annan.

Tina med Pippi-Power-skor

Sist men inte minst var det Tina Nordströms tur. Jag får erkänna att jag sett henne genom ett filter sen tonåren då vi var lika gamla och gick i gymnasiet i Helsingborg samtidigt. Men alla mina förutfattade meningar om henne rann bort. Hon var så rolig och bra, även live, och slutade sitt föredrag med att prata om ”Trätolleromantik” !!! Om hemmalivet med barnen, om kärleken till en trälåda med eko-grönsaker som kommer hem till garageporten, om att lägga pussel med barnen och dricka kaffe på golvet. Det är där hon hämtar kraft. Jag gillade verkligen det uttrycket ”Trätolleromatik”, och insåg att jag är också en "Trätolleromatiker" (Trätolle = trätoffel på redig skånska).

Efteråt kände jag en slags tillförsikt, vi är verkligen på väg mot en bättre tid. Vi lever redan i en bättre tid, vi följer våra hjärtan mer, även i affärslivet. Men inte alla. Bara en del. Det är en bra början.

Inga kommentarer: