måndag 11 juli 2011

Hemma igen


Vi har varit bortresta i nästan en vecka, vi tog tåget i tisdags till Järna, söder om Stockholm. Vi sov över hos Hampus farfar Wilhelm och hans fru Anita. De bor i ett stort rosa hus med en övernattningslägenhet på bottenvåningen. De har oxå en stor trädgård med många jordgubbar och en stor studsmatta och en stor hund.

Vi åkte ut till Ytterjärna där antroposoferna har byggt ett Kulturhus, en skola, en högskola och Vidarkliniken. Jag har jobbat under flera somrar på Vidarkliniken 1996-2002, så det var som att lite komma hem för mig. För Ytterjärna har en speciell energi som varit som ett heligt rum för mig.

Antroposofi - läran om den den visa människan - är väldigt intressant. I deras essens finns en vördnad för varje människa, att vi alla har något värdefullt och en unik rytm. Konsten är att odla och ge form för det värdefulla, det unika och den egna rytmen. Inte "prackas på" för mycket av yttre stimuli, utan hitta kraften innifrån och ut.

Waldorfpedagogiken är baserad på Antroposofin, Hampus har gått på ett sådant dagis och vi har sett en fin utveckling av hans tillit till fantasin och kreativiteten, som inte närdes på hans förra kommunala dagis.

Mitt största möte med antroposofin var genom mitt arbete på Vidarkliniken som jag kan berätta mer om en annan dag.

Under vår semester var vi även inne i Stockholm och bodde på Söder i 2 nätter och träffade min syster och kompisfamiljer, SÅ ROLIGT! Och vi var på Spårvagns museum och Gröna Lund, och ute i Skärgårn. Vi kom hem för några timmar sen, och nu är jag så trött att jag strax somnar ;-)

Lycklig sommar!!! Vad är det som ger riktig stor lycka???

Inga kommentarer: