söndag 19 december 2010

Livet som en konst

Snart är det jul och det känns skönt. Ett avbrott från vardagen, tid till att umgås och bara vara. All snö gör att det känns extra rofyllt. Jag behöver vilan och pausen.

Går här hemma och pysslar och försöker göra livet till en konst, mitt hem till ett konstverk, eller ett hem där jag trivs och får ro och inspiration.


Nias femte princip heter Medvetenhet och i den principen finns det en triad som jag älskar;

Levande meditation
Dansa genom livet
Livet som en konst

Levande meditation - lev i närvaro, fokusera på att ha 50 % stillhet inom dig. Livet är en film som vi ser, men om vi stänger av filmen är det bara en filmduk, försök att bara vara filmdukem ibland, bakgrunden, och försök att välja känslor, om du ska gå in i dem. Ibland äts vi upp av känslor, men vi kan styra mer än vad vi tror (och det är kanske sunt att ätas upp någon gång ibland). Vår attityd styr mycket... Att meditera en stund varje dag är bra, att tömma sinnet hjälper oss att vila i klarhet, i filmduken, och gå in i livet på ett mer medvetet sätt.

Jag ska skriva mer om de andra två delarna en annan dag! Min son kallar...

Inga kommentarer: