onsdag 1 september 2010

Klarhetsro

September ger en klarhetsro. Ikväll är jag hemma alldeles själv, tänder ljus och vill läsa en bok men alla böcker är nerpackade. Jag skulle vilja skriva en bok om mammor som vågar gå sin egen väg, hoppa jämfota och inte fastna i något som inte fungerar. Inspiration till att våga bryta upp. Den fria mamman.

Idag var det inskolning på Waldorfdagiset Blåklockan, Hampus stortrivs och jag likaså :-) Min kärlek till antroposofi dyker upp igen. Antroposofi är en livsfilosofi om den visa människan, och det är det som är själen på Waldorfdagiset, att barnen får vara som de är, att det finns en öppenhet, jag älskar den.


Jag hade turen att få jobba på den antroposofiska Vidarkliniken i flera år samtidigt som jag studerade till Naprapat. Det första som slog mig när jag kom dit var att jag blev lycklig, det var som en stor modersfamn. Och hela människan fick plats där. Jag lärde mig mycket och fick mer ro inombords. Naprapathögskolan kunde stressa mig då den var mekanisk och fysisk. Men vi är något mer än våra kroppar, och det är när vi som hela varelser får utrymme, det är då vi kan läka och leka och bli lyckliga!

Hampus är 5 år. När jag var 5 år var jag hos en TRÅKIG dagmamma, när jag var 6 år vägrade jag gå dit. Jag tror att den där sura femåringen i mig behöver leka mer, och ta mer del av Waldorfpedagogiken. Nia är också ett bra sätt att leka!

Det är något med antroposofin som kallar på mig igen, jag och Hampus ska åka till Järna i höst, där Vidarkliniken finns och många fler antroposofiska instutioner, det är något speciellt där. Hampus Farfar bor också där och han är antroposofisk läkare.

Det är också något speciellt med hösten, den ger mig sådan ro. Klarhetsro.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Erika!
Wow! Det är nog just det som gör att jag ocksåtränar Nia ...som har Nia som ett förhållningssätt! Det känns som att det fins en tydlig connection till Waldorff fast ur ett rörelsesammanhang! INär jag blir gammal ska jag bo på ett ställe där Waldorff äger ....så det så! Kram Lotti

Erika sa...

Ja Lotti, det finns gemensamma nämnare - Nia - Antroposofi och Eurytmi som deras rörelseform heter!

Jag har redan skrivit på Facebook men skriver det igen, vi får se vad som händer i framtiden, kanske ett skapa-leka-Nia-Yoga, Antropofiskt inspirerande livscentrum! Man vet aldrig vad som väntar bakom knuten ;-)

Gärna ett Antroposofiskt inspirerande äldreboende med spa och massage och allt möjligt skönt, men det himlens långt kvar tills dess!

Stor kram

Anne Solveig sa...

Erika.. Snälla du skriv den boken.. och under tiden kommer du att själv kunna vara den mamman mer och mer för det så det fungerar när vi skriver.... Jag tycker det är en superidé... Kram Anne

erika sa...

Ja Anne, den kommer kanske... Vi får se vad min nya egentid föder fram, kram ;-)